Tuesday, July 9, 2013

Bulan Puasa Ramadhan | Bulan Perubahan Diri


Selamat menyambut bulan Ramadhan kepada semua muslimin dan muslimat di seluruh Nusantara yang sudi membaca entri nie.... Hari nie, sempena nak sambut bulan Ramadhan yang mulia.. eloklah kiranya kalau kita membuat hajat atau menanam satu azam dalam hidup kita... Sebelum tu, mohon ampun dan maaf lah kalau ada terkasar bahasa atau tergores hati sepanjang aku berblog nie... Maaf yer...

Ok...Selalunya nak buat pape azam kita tunggu New Year kan? Tak pun tunggu susah dulu baru nak berazam kan... Haaa... Tu yang tak berapa kena tu... Apa kata kalau tahun nie kita tukar... Start bulan puasa nie... kita start menanam azam baru untuk mengubah kehidupan kita ke arah yang lebih baik....

Nie dari sudut pandangan aku la kan... Lagi elok kalau kita cuba melakukan sesuatu azam tu bermula dari bulan puasa.... Sebabnya... Bulan puasa nie bulan setan diikat rapi... takkan kacau kita dah... Maknanya musuh dalam selimut kita dah takde... Sekarang musuh yang cuba kita lawan tinggal satu je... DIRI SENDIRI... 

Lagi satu.... bulan puasa nie... banyak yang kita automatically akan cuba jaga... tutur kata... tingkah laku... perangai... selain dari hawa nafsu makan dan minum tu... Semua kita memang kena jaga sebagai seorang umat Islam.... So.... apa kata dalam bulan yang penuh barakah nie.... Korang cuba la mengubah atau melaksanakan azam perubahan korang tu dalam bulan puasa kan.... Selama sebulan duk puasa nie... Selama sebulan jugak la kita diberi masa nak melatih diri kita...

Contoh azam perubahan tu macam nak berenti merokok.... nak ubah perangai dari banyak negatif kepada positif... Nak belajar baca Al-Quran dengan betul... Nak lebih menghayati solat dan ibadat.... Nak jadi seorang yang berjaya.... Nak mengubah attitude kebudak-budakan kepada attitiude orang yang berfikiran matang.... Nak mula bertudung secara tetap... nak mula menutup aurat... Semua benda atau azam... sangat sesuai dilakukan bermula pada bulan puasa.....

Kita nak mengubah sesuatu yang dah jadi darah daging... yang dah jadi habit kita... yang dah sebati dalam hidup kita... bukannya senang beb... Sangat susah.... ibarat cuba keluarkan kanser dalam badan... Dah keluar...ada balik... Dah rawat...lepas bertahun muncul balik... Payah... Godaan kawan-kawan... Terseksa jiwa dengar sindiran pedas bercili yang hot and spicy dari kengkawan... Kene pulau dengan kawan-kawan lama... Orang sekitar tak mo terima perubahan kita... macam-macam....

Semua tu susah nak berubah melainkan ada sesuatu yang memaksa kita buat perubahan tu.... dan kita disokong dengan perubahan tu... Perubahan yang dibuat tu mesti dilengkapi dengan latihan dan disipilin yang kuat... So... apa kata sempena bulan puasa yang sememangnya kita dilarang melakukan banyak perkara yang sia-sia nie... Satu bulan yang melatih kita berdisiplin nie... Kita cuba amalkan perubahan tu dalam bulan puasa nie.... Kan elok dan lebih manis tu....

Setiap langkah perubahan yang kita ambil adalah satu langkah menuju kejayaan...

Nak belajar baca Quran pun tak segan...sebab komfem ramai yang akan start baca Quran dalam bulan puasa nie... yang tergagap-gagap pun tak malu dah nak baca... Yang nak berjinak-jinak pegi masjid pun ada reason...pi semayang terawih...takde orang nak mengata... Yang nak jadi baik pun orang tak pelik... sebab ini bulan puasa... yang nak berenti merokok pun memang kena pada waktunya la kan... dari subuh ke maghrib tak merokok... Yang sebelum nie dedah sana dedah sini...bulan puasa nie try pakai baju longgar-longgar sikit... Kawan-kawan nak mengata pun takpe.. Sebab depa kene balik dengan masyarakat sekitar...Laaagi ramai depa kene sindir.... he he... Kuasa perubahan di tangan kita dalam sebulan nie.. Memang takde orang yang nak mengutuk dan mengeji sangat... kalau ada pun yang mulut bacuk tegar jer... Ini bulan puasa beb... Seluruh masyarakat Islam tetiba jadi baik giler.. Tak percaya baca status FB atau Twitter korang tu... Semua jadi alim... Seolah-olah...perubahan ke arah kebaikan yang kita cuba buat tu disokong oleh seluruh masyarakat!! Kat situ kita dah ada sokongan moral dah kan.... hehehe

Nampak tak ruang perubahan yang Allah dah bagi tu.... Sebulan berpuasa di bulan Ramadhan nie ibarat satu kursus... Satu kursus untuk cermin diri kita balik... satu kursus nak reset segala kesilapan kita sebelum sebelum nie.... Satu kursus kesedaran diri... Satu kursus persediaan nak mengharungi cabaran dunia selama setahun lagi ke depan sebelum masuk Ramadhan satu lagi... Satu kursus pembentukan jiwa rohani balik.... Nampak tak ruang yang Allah bagi tu..... Tapi ramai dari kita tak sedar kan.....

Ramai duk nampak... bulan puasa... bulan pesta makanan di bazar-bazar.... Satu bulan non-produktiviti sebab banyak masa  tidur je... Satu bulan yang takleh makan dan minum sahaja di siang hari... Satu bulan waiting time nak enjoy sakan masa raya nanti... Satu bulan nak shopping pakaian baru...kasut baru..langsir baru... henset baru... tudung baru... bulu mata baru...ehhhh?? 

Ramai dari kita dah salah konsep... Bagi aku, bukan New year untuk kita tanam azam...tanam target kehidupan... Sepatutnya azam dimulakan dalam bulan puasa nie... bulan ganjaran pahala... bulan keberkatan... Cuba bayangkan... perubahan yang kita cuba buat tu sememangnya diberkati Allah... Dan cubaan kita tu dibuat dalam bulan puasa yang penuh berkat nie... Subhanallah.... Dapat bayang tak bila usaha kita ditambah dengan keberkatan yang berlipat kali ganda banyaknya? Mungkin azam kita tu dipermudahkan.... kan?

So.... jom la kita sama-sama tanam azam... Ubah apa yang patut kita ubah dalam diri kita... Kalau yang kurang bab agama... Sila tambah (WAJIB tambah).... Yang mana baca Al-fatihah tak berapa betul tu... Sila betulkan.... Yang mana takleh baca Quran... Sila bolehkan... Yang mana mulut hancing asyik duk mencarut tu... Sila kurangkan... Yang mana dedah-dedah tu... sila tutupkan aset berharga tu... Yang mana asyik bermalas-malasan tu... sila rajinkan.... Kita nie manusia.... Manusia bukan haiwan..bukan tumbuhan... Kita ada akal fikiran... Akal fikiran berpandukan rujukan agama... Kita boleh berubah... berubah ke arah yang lebih baik bukan saja untuk diri sendiri...tapi juga untuk kawan-kawan... keluarga... jiran-jiran... sekitar kampung..malah mungkin berubahnya kita dapat mencetus perubahan kepada rakan-rakan yang lain..... mana la tahu....Kan?


Perubahan menuju ke jalan yang lurus...

Mulakan dari diri kita dulu.... Tanamkan azam supaya kita jadi orang yang lebih baik dari sebelumnya.... be a better muslim... Be a better person... Sesungguhnya Islam tu dah sempurna... Cuma kita je yang banyak kurangnya.... Kurangnya kita kerana kurang fahamnya kita dengan agama Islam tu sendiri... Jangan salahkan agama kalau kita tak maju... Jangan salahkan sesiapa kalau kita gagal... Cermin diri... perbetulkan diri... Dan folo je panduan yang dah ada dalam Quran tu... Mulakannya di bulan Ramadhan yang mulia nie...Dan kekalkan perubahan itu... Be a better yourself! :)

P/S: Puasa biarlah ikhlas kerana Allah, bukan kerana terpaksa yer...;)


No comments:

Ping your blog