Wednesday, January 30, 2013

Cuti-cuti Malaysia ke Pulau Langkawi - Hari Pertama


Weeeeeeeeee~~~ Family mooooOOOooooonn!! He he.... Bermulanya tahun 2013...Aku dengan rasminya memulakan jadual kehidupan di tahun baru nie ke Pulau langkawi bersama isteri dan anak-anak kami... eh.... anak kami....anak-anak tu kalo ada rezeki.....insya Allah tahun mendatang ye...he he.... Hint untuk hari pertama nie..... Wildlife Park Pulau Langkawi - Bird Paradise Langkawi - Pantai Tanjung Rhu - dan Idaman Suri.... Welcome to my holiday journey !! Yeayeah....

Dengan bismillah, maka bermula lah cerita family moon kami ke Pulau Langkawi.... terima kasih AirAsia yang bagi tiket murah kat kitorang yer...Bukan sponsor...tapi aku beli tiket murah yang di offer pihak AirAsia tu... setahun bai tunggu...baru dapat pegi...

Segala planning nak pegi sana dirancang awal-awal.... Dari hotel penginapan.... kereta sewa kat pulau.... semuanya dirancang dari rumah lagi.... Segala-galanya bermula dari rumah kata orang...huhu... Wife aku la yang banyak men peranan... Cara nak survey.... internet la bai... Banyak info pasal hotel dan kereta sewa kat sana yang boleh cuba dihubungi... Aku ambek hotel murah je... Sebab planning pegi Langkawi kali nie nak berjalan-jalan sampai lebam....ha ha ha....

Ok.....skip citer sikit... lepas naik kapal terbang...ambil kete sewa...pegi kat hotel... tido... Dan besok paginya....baru bermulalah journey kami merantau di Pulau Langkawi.... malam tu sebelum tido... kitorang planning dulu mana nak pi... Sebab penting jugak tu....camne nak keliling pulau nie dengan penjimatan minyak kete yang optimum...he he.... Selepas berbincang sambil guling-guling ala bollywood... maka kitorang buat keputusan...Nak ke Wildlife Park dulu...

Sebelum singgah ke Wildlife Park Langkawi nie... Kitorang jalan-jalan dulu ke Pantai Tanjung Rhu... saje jer mengembara ke hujung jalan... Pantainya sangat cantik.. Tapi kitorang sampai masa tengah hari.. panas beb... aku dan wife takpe...kesian kat anak aku nie ha... Panas sangat...lagipun sampai je kat situ.. Anak aku pulak tido...haih.... Layan je ler...

Lepas dah bangun...kitorang jalan-jalan la kawasan tu...ada kedai jualan kat tepi pantai nie... Kedai makan pun ada... Satu je silap...Gambar terambik sikit jer...Tak boleh la nak tunjuk kecantikan dan keindahan pantai nie... So...kitorang decide jalan-jalan ke di bawah bayangan pokok sat... lepas tu melantak tengah hari la jap...lapo...lapo...Nak berjemur macam omputeh....terbakor kulit den! Panas kot....Gilo aper omputeh duk berjemur matahari atas kepala cenggini.... ha ha..

Cantik...tapi panas ler...tengok dalam kete jer..(",) ..Ehh..Ada orang sedang bercengkerama la....

Aku pulak..sedang skodeng dengan wife...ha ha ha

Nie Pantai yang cantik juga...Tapi tak ingat nama dia..

Pantai Tanjung Rhu Pulau Langkawi..Yang pastinya tu bukan aku...huhu
Lunch...nyum nyum...Abaikan botol baby di sebelah..hehe

Lepas dah isi perut... Baru pi Wildlife Park Langkawi nie.... Nama lain dia ialah Taman Hidupan Liar Langkawi... ha ha...translate direct je kan.... Ok...ok.... nama lainnya ialah Bird Paradise Langkawi.. Haaa... Aku pun memula ingat tempat lain...rupanya sama ajer....Tempat nie sangat sesuai nak bawak family masa tengah hari....sebab dalamnya berbumbung....teduh jer...:)

Memula jumpa burung-burung besar... macam zoo je lebih kurang... Ok la tu... pastu lalu kawasan haiwan monyet, musang, dan lain-lain..... Biasa je kan.... lepas tu yang menariknya.... Kawasan seterusnya.... korang masuk ke bahagian burung-burung... yang menariknya... burung-burung nie korang boleh bagi makan secara terus...takde sangkar...takde halangan.... boleh touching touching.... Memang feberet wife aku la cenggini... Muka happy je tengok...anak aku pun excited je tengok burung-burung duk memain tepi dia... Aku pun happy juger....tengok orang kesayangan tersenyum gembira...acecece...he he...

Bird Paradise a.k.a Wildlife Park Langkawi

Burung-burung berterbangan...Rasa seperti di alam burung kayangan..:)

Entrance Bird Paradise...
Anak aku terlampau asyik melihat burung...

Sama tak..? he he

Lepas lalu kawasan burung tu...Masuk pulak kawasan haiwan besar-besar macam kuda,keldai, burung unta dan lain-lain.... Part menariknya...korang boleh bagi makan kat haiwan-haiwan nie... Boleh bagi pengalaman yang berbeza untuk anak-anak yang membesar di bandar... Dan lagi menarik... boleh bagi makanan secara terus juga.... Aku dan wife sempat mendidik anak kitorang menyayangi haiwan cam arnab dengan memberi makan kat depa...... Tapi.....anak aku pi hempuk kepala arnab-arnab tu...Fenim lalat aku rasa arnab-arnab tu....Pekerja kat situ tengok je sambil tergelak tengok aksi anak aku... ha ha ha... 

Burung Unta kelaparan...

Anak aku sedang tepuk-tepuk kepala arnab..haha

Didikan yang bagus untuk anak-anak...kan? Be a good boy my son..:)

Giliran wife aku pula..

Lama juga la kitorang dalam Bird paradise nie... Memang layan bagi yang ada sifat penyayang pada haiwan.... Ada jugak kawasan ikan-ikan....Korang boleh bagi makan jugak... sambil menikmati keindahan hiasan dalam kawasan tu....dah rasa macam masuk kawasan hutan dah...siap ada air tejun lagi... Memang sangat sesuai untuk bawak family...:)

Lagi satu....Wildlife Park nie bukan saje ada haiwan-haiwan je... Ada juga ruangan pameran batu kristal yang cantik dan menawan....asli pula tu... Ada berbagai jenis bentuk...Semuanya cantik-cantik.... Siap ada kedai kristal lagi dalam tu.... Lepas tu ada jugak kawasan yang mempamerkan haiwan serangga macam rama-rama, kumbang...dan lain-lain... Haa.....dalam tu juga tetiba ada sebuah kedai macam kedai batu permata gitu.... Fuuuh... kalau la aku nie orang kaya...sudah pasti terbeli dua tiga jenis barang perhiasan batu permata asli tu......lawa giler beb.... Tapi apakan daya.... Sekadar pandang dan lalu je ler...he he...

Dalam tu juga ada pameran kristal asli...

Serangga punya display...tak terkira banyaknya..

Lepas habis merayau-rayau dalam Wildlife Park nie.... kitorang pi jalan-jalan ke Idaman Suri... Sini adalah syurga bagi surirumah-surirumah!!! Serius memang bukan syurga bagi kaum lelaki...ha ha ha... Idaman Suri nie macam pasar raya yang jual periuk belanga murah, set-set pinggan mangkuk murah.... semua barangan keperluan dapur yang murah.... Duty Free maaaaa..... Memang senyum sampai ke telinga la jawabnya wife aku.... He he he....Ah...sori lupa ambik gambar... sebab kamera ada dengan wife masa nie... Tak nak ganggu kegirangan si isteri...aku terlupa nak mintak kamera...hihihi...
Ini je yang terbeli di Idaman Suri...Yang lain mampu terpandang je..hihi

Habis pusing-pusing dalam Idaman Suri tu.... tibalah masanya refresh kan diri...hari pun dah senja... Kitorang balik ke hotel sat... rehat-rehat...pastu keluar dinner kat kedai berdekatan hotel... Jangan risau... kalau duk kat Pekan Kuah tu....banyak je kedai makanan biasa-biasa yang sedap dan lazat.... Harga murah tapi rasanya sangat puas hati... So.....berakhirlah hari pertama family moon kitorang di Pulau Langkawi.... Esok pula menanti.....Esok tema kaler dah ditetapkan.... Temanya ialah.....Biru....hehe

BERSAMBUNG KE HARI KEDUA....

5 comments:

Musafir Cinta Ilahi said...

waaa..... kenapa tak jumpe yerk??huhuhu
baru g Langkawi jugak...
Tak naik cabel car????
Idaman suri!!!! memang nek gila jugak tengok harga2 kt situ.. Sampai2 situ terus cari pemanggang ajaib....
Yang lain2 xdpt nak beli..sbb kete penuh dengan barang da...huhuhu

Aku pengembara said...

Jelous plak tgk gambar nie... In shaa Allah ada rezki nanti Pulau Langkawi la destinasi seterusnya.....

Unknown said...

jgn lupa soping choc kt Hj Ismail Group kt Kuah tu..pegi outlet yg paling bsr tau, byk pilihan..

inna_risna said...

idaman suri memang tempat heaven utk suri2rumah. inna pernah pergi sana. byk jglah yg inna borong. special utk mak kat rumah. hehe!

Sharinginfoz said...

Seronoknya tgk gambar wildlife