Monday, September 26, 2011

Lafaz Shahadah Dalam Hantu Bonceng | Pendapat Peribadi Aku

Aku nie mungkin out to date sikit kot pasal nie.... Tapi sebab nak tengok citer nie dulu sebelum komen... maka aku terlewat la sikit..... Sumer duk bising pasal isu nie... Erk... Bukan semua ok.... bagi yang tau sensitiviti lafaz shahadah jer tau.... Bagi yang tak rase paper tu... erm.... tepuk dada tanya iman masing-masing je la yer..

Dalam citer tu.... Si Zizan menyebut...

"Ash Haduallailaahaillallah....Wa'ash haduannamuahammadan.....Syaitan!!!"

Dari apa yang aku tulis nie.... Kalau dibaca secara selamba badak sumbu nyer..... apa maksudnya? Mungkin dari bahasa arab ni...korang tak rasa salah paper kan.... Cuba diterjemah.....Sape tau bahasa arab? Mesti korang geleng kepala kan..... Rangkap kedua tu... maksudnya...

"Dan aku bersaksi yang Muhammad itu.....Syaitan!!"...

Astaghfirullah...... Buruk kan maksudnya.... Tapi mengikut Ahmad Idham.... iaitu selaku pengarah citer nie.... Dia kata yang dialog ini sudah ditengok dan disahkan boleh boleh BEBERAPA ulamak.... Aku terfikir jugak... sape la ulamak itu.... Sebab dier tak mention sape namanya...

Ok..... Aku tak nak mengutuk atau mengeji si Ahmad Idham.... Mungkin setiap manusia ada salah silapnya.... Tapi kan.... Yang aku herannya..... Kenapa banyak-banyak tempat yang nak buat lawak.... lafaz shahadah jugak dibuat lawak macam nie?? Dan maksud lafaz tu jugak sangat la SALAH dan boleh membawa kepada terpesongnya akidah?? Kenapa yer....

Si Zizan sudah mintak maaf dekat semua umat Islam.... Dia cakap dia hanya ikut skrip citer tu... Sebab masa dier nak ucap lafaz shahadah tu... tetibe nampak setan kat atas..... Ermm.... Kerja tu kerja jugak si Zizan oi.... hati-hati jugak la pasal dialog nie.... Apa salahnya kalau dihabiskan dulu lafaz shahadah tu...kemudian barula sebut si setan tu kan.... Apa salahnya....

Dah la sebelum tu ada dialog Ya Allah!!.... Ya Allah!!.... Ash... Syaitan!!! Ermm.... bagi golongan muda... Aku rasa korang tak rasa benda nie penting kan... Sebab nak melawak... agak-agak jugak la nak melawak pun... Citer nie disaksikan semua golongan...berjuta manusia... Jadi kalau la ia jadi ikutan macam dialog "Cer citer" tu.... agak-agak ape jadi?

Itu yang aku terfikir masa layan citer nie... Citer tu bagi aku boleh tahan la.... Cuma part tu jer merosakkan mood nak gelak aku nie... Sebab maksud lafaz dalam citer tu....macam yang aku terjemahkan kat atas... Kalau salah terjemahan tu.... Boleh perbetulkan... Aku ni pun bukannya terer sangat.... :)

Kepada Ahmad Idham tu.... Kalau tersalah ker...tersilap ker....apa salahnya meminta maaf dekat semua umat Islam kan.... Kalau la betul tak sengaja.... Sebab kalau yer pun buku skrip tu diberi dekat ulamak tu.... Bukannya depa baca semua kan... Takut TERLEPAS PANDANG...... Apa-apa pun.... Sila jaga akidah agama kita.... Jangan kerana nak melawak...agama dipersenda....

P/S: Kan elok lafaz shahadah tu diganti dengan 'a'uuzubillahiminashhaitaanirrajim.... Syaitan!!... Kan?

4 comments:

Unknown said...

ha'ah betul jugak kalau lafaz shahadah tu diganti dengan 'a'uuzubillahiminashhaitaanirrajim.... Syaitan!!

Unknown said...

pengarah kat malaysia ni memang teruk..bab2 macam ni langsung tak sensitif..tapi paling teruk sekali jakim yang sapot diorang..

dalam banyak2 perkara dalam dunia ni kenapa nak melawakkan benda yg melibatkan agama..kesian yg pegi tengok..secara tak langsung dapat saham mempersendakan agama islam..

tepuk dada tanya iman..

Nida n' Hanafi said...

sangat-sangat setuju dengan pendapat penulis.. sedih melihat filem kita yang rata-ratanya pelakon beragama Islam dan menggunakan bahan agama sebagai bahan lawak.

p/s: semalam lihat cerita Karipap-karipap Cinta.. mengucap panjang saya.. sebabnya isteri seorang yg dikatakan warak berambut perang dan mendedahkan aurat (rambut).. anak yang dikatakan pelajar terbaik Al-Azhar juga tidak menutup aurat sebagaimana yang dituntut oleh syariat... Wahai ulamak Malaysia.. tolonglah buat sesuatu demi negara khususnya remaja Islam.. agar tidak tetus terpesong akidah mereka.. wallahualam

alin said...

sy xtengok lagi cite ni..hmm..so,xtau nak komen ape..tp berdasarkan ape yg penulis tulis,sy dapat bayangkan camne..

dorang ni xtengok betul2 ke before release movie ni kt panggung??haihh..