Wednesday, November 30, 2016

Dugaan dan Cubaan

Aku menulis entri ini..selepas aku menerima satu berita yang amat pedih dan perit... satu ujian yang datang bertimpa-timpa... Selepas satu..satu lagi datang... dan masih berterusan sehingga menerima satu berita pada hari nie... di mana berita itu adalah yang paling aku tak mahu dengar dan risau.... Dan ianya berlaku....

Sesungguhnya segala dugaan dan cubaan itu datang dari Allah untuk makhlukNya... adalah untuk kebaikan hambaNya.... tetapi apabila kita terkena cubaan itu...sungguh perit untuk ditelan... Ya... memang senang jika dugaan itu kena pada kawan kita...sahabat kita... kita pergi ucapkan sabar...sabar.. sabar... itu semua dugaan dan ujian dari Allah... tapi bila terkena pada diri kita sendiri... Mampukah kita?

Kisah satu pasukan kelab bola di Brazil... di mana pasukan itu berjaya melangkah ke pusingan akhir dalam satu kejohanan yang boleh dianggap sebagai European League di Amerika Selatan... Kejohanan yang kedua terulung di benua Amerika Selatan... Mereka bersorak gembira di dalam loker room... meraikan kejayaan buat julung kali dalam sejarah mereka.... Bernyanyi dan bertepuk sakan...

Tiba-tiba selepas lima hari... semua mati...hanya tinggal beberapa orang pemain sahaja yang hidup... mati kerana kapal terbang mereka terhempas... Anda salah seorang yang hidup... berada di bilik loker yang sebelumnya penuh dan bising dengan riuh rendah rakan seperjuangan... kini senyap sunyi.... Apa rasa anda...

Kisah satu keluarga yang kaya dan mewah.... hidup di satu banglo mewah... kehidupan yang sempurna... jutawan dan rupawan... Segala yang diinginkan hanya petik jari sahaja... semua boleh beli... duit banyak... setakat jatuh rm50 sekeping pun tidak terasa dan dihalalkan begitu sahaja.... Mewahnya mereka..

Tiba-tiba didatangi sakit kronik...lumpuh seluruh anggota badan.... segala harta dirompak dan dicuri perompak penyamun.. semua rakan lari dan membiarkan dirinya yang sudah tidak ada gunanya lagi.. terkontang-kanting bersendirian... rumah banglo sekadar rumah sunyi tanpa gelak ketawa... Jika itu adalah anda... apa rasa anda...

Seorang orang biasa yang hidup aman dan bahagia bersama keluarga.... tidak kaya dan tidak miskin... sekadar hidup sederhana dengan makan gaji.... tidak mengapa asalkan tidak berhutang... hidup bahagia bersama keluarga tercinta...

Tiba-tiba diberhentikan kerjanya... mata pencarian keluarga hilang serta merta.... anak-anaknya baru hendak memulakan persekolahan... rumah masih disewa... kereta masih belum habis bayar... hidup jadi tidak tenteram kerana memikirkan pasal wang pencarian yang sudah tiada... Stress dan tertekan... Nak cari kerja baru bukannya senang... sepanjang pencarian kerja...apa hendak dimakan dan diminum..untuk diri dan keluarga?? Jika itu diri anda... apa rasa anda...

Seorang pendosa... sebelum ini hidupnya penuh dengan dosa... tapi hidupnya senang dan selesa... dibua pintu hidayah menjadi orang soleh... meninggalkan dosa-dosanya.. berubah kepada kebaikan dunia dan akhirat...

Tiba-tiba hidupnya menjadi sukar... tidak lagi senang dan selesa... hidupnya penuh dengan cabaran dan rintangan... nak dapatkan rm10 sehari pun sangat susah... disantau...disihir... difitnah oleh masyarakat sekeliling..... Jika itu adalah anda... apa rasa anda... apa yang akan anda lakukan..

Hidup ini sememangnya tidak adil... Kadang-kadang hidup kita penuh dengan dosa...tapi senang... kadang-kadang hidup kita ikhlas perjuangkan kebenaran...tapi hidup dengan kesusahan dan kemiskinan... 

Dugaan dan cubaan datang silih berganti.... semuanya ujian... ada ujian kesenangan...ada ujian kepayahan... ada ujian kesihatan...ada juga ujian emosi hati dan perasaan... Bagi yang menuju ke arah kebaikan... ujian itu datang kerana Allah ingin menguji keimanan... kadang-kadang ia sangat sukar ditelan... tetapi semakin sukar ujian..semakin hebat iman kita jka menang dengan ujian...

Kadang-kadang...ujian datang bertimpa-timpa... kesusahan demi kesusahan dilalui... dalam keadaan susah itu...kita diuji lagi dengan kesusahan... diuji lagi dengan kesempitan... diuji lagi dengan keperitan... sehingga kadang-kadang kita tertanya-tanya... Kenapa Ya Allah...kenapa Ya Allah...

Dan dalam keperitan menerima ujian yang berat itu... dibebani lagi dengan ahli keluarga...rakan-rakan dan kawan-kawan yang menyindir kita...yang mengutuk kita...yang memburukkan kita.... walhal mereka hanya tahu secebis ais di atas permukaan iceberg yang besar... Tidak adilnya dunia ini... Jika ada satu microfon yang boleh kita gunakan untuk sampaikan apa yang terkandung di dalam hati... akan ku luahkan semuanya... tetapi apa gunanya...tahu atau tidak tahu...mereka tidak peduli.. bahkan sambung mengeji dan menghina..

Ibarat sepuluh makanan diberikan kepada satu keluarga... sembilannya elok...satu sahaja kurang elok...sudah pasti yang akan diperkatakan adalah yang satu itu...bukan yang sembilan itu.. Itulah dunia... Bertahun kita jadi baik... kerana sehari boleh mengubah segalanya... Bertahun kita ikhlas berkhidmat... kerana sehari boleh hilang jawatan... bertahun kita mengerah keringat..kerana sehari boleh dilupakan seperti debu ditiup angin...

Yang pasti... segala ujian itu untuk mematangkan diri kita... untuk meningkatkan keimanan kita... untuk memastikan diri kita mendapat orang sekeliling yang ikhlas dengan kita... segala ujian akan ada hikmahnya... antara yang zahir...atau yang batil... yang kita sedari atau yang tidak sedar... yang kita nampak secara dekat atau untuk kebaikan kita di masa akan datang... tetaplah bersabar... dan teguhkan iman kita...tingkatkan usaha dan bertawakal kepadaNya..... Insya Allah... kita tergolong dalam golongan yang benar dan soleh... 

Friday, November 25, 2016

Israel Terbakar | Dianggap Serangan "Terrorist"


Kebakaran di Israel 2016
Tu la bila dah paranoid sangat kan... Israel sekarang sedang menghadapi bencana kebakaran di beberapa kawasan seperti Haifa dan Shuafat.. Boleh dikatakan hampir seluruh kawasan tanah Israel terbakar.... Bencana dari Allah kepada mereka...

Tapi yang kelakar nya diorang ingat diorang diserang oleh "terrorist"... Semua penduduk yang terkena kesan kebakaran lari untuk selamatkan diri dan kebanyakan mereka ingat mereka diserang oleh orang Palestin... Haa...tau takut jugak rupanya... Paranoid...


Diorang ingat diorang la yang paling mulia di dunia nie... Diorang hina semua manusia yang lain.... Bila jadi macam nie... duk tuduh sabotaj dari luar... serangan terrorist... Ek eleh... kalut takde pasal... Dah rasa hebat sangat...selesaikanlah ujian yang sedikit dari Allah nie.. Allah bagi kebakaran sikit pun dah kalut... tu belum serangan tentera Al mahdi...

P/S: Ingin menambah pendapatan sambil belajar menjadi USAHAWAN? Ingin TINGKATKAN EKONOMI KITA SENDIRI SAMBIL MEMBANTU MENINGKATKAN EKONOMI MUSLIM??
Jom ke link ini------> SEMINAR PERNIAGAAN MUSLIM
Ping your blog